Dat zei minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag tijdens het
vragenuurtje in de Tweede Kamer.
Volgens Kamp wordt er al hard gewerkt aan een nieuwe test, maar kan het nog
wel even duren voordat die wereldwijd gaat gelden. Daarom moet in de
tussentijd het huidige systeem worden aangescherpt. De minister wil daarmee
voorkomen dat autofabrikanten de uitslagen van de zuinigheidstest blijven
manipuleren.
Test manipuleren
Een auto die zuinig rijdt krijgt belastingvoordeel, zodat fabrikanten zo goed
mogelijk uit de test willen komen. Ze koppelen daarom de dynamo los,
gebruiken spekgladde banden, plakken kieren dicht en halen
de buitenspiegels van de auto af.
Kamp zei verder te gaan kijken of autofabrikanten zich in Nederland nu aan de
regels voor het testen houden. "Zo niet, dan moet daar zeker wat aan
worden gedaan", reageerde de minister op vragen van SP-Kamerlid Paulus
Jansen. Die baalt ervan dat de overheid ruim 1 miljard euro korting geeft op
wegenbelasting, terwijl de cijfers over de zuinigheid van auto’s niet
kloppen.
Alle landen doen mee
De minister verwacht over enkele maanden te weten wanneer de nieuwe regels
voor het testen van de zuinigheid van auto’s in werking kunnen gaan. "We
zijn al een heel eind gevorderd", stelde Kamp.
Alle landen, op de Verenigde Staten na, doen mee aan de nieuwe wetgeving. En
dat is goed, vindt Kamp, want alleen de regels in Nederland aanscherpen
heeft geen nut. "Dan gaan de fabrikanten gewoon naar Duitsland of België",
zei hij.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl